Kuinka Labtic muutti kaiken: Minun tarinani

Mitä minusta tulee isona? Mille alalle haluan työllistyä? Miten rikastun?


Nämä kysymykset myllersivät mielessäni, kun työskentelin kesällä 2023 vartijana eräässä kauppakeskuksessa. Muistan elävästi vieläkin sen päivän, kun yksi myymälän säännöllinen hankaluuksien aiheuttaja oli lukittautunut pikaruokaravintolan vessaan käyttämään kiellettyjä aineita. Huusin oven takaa ’’Tässä vartija, onko kaikki kunnossa?’’ 

’’Eikö täällä saa olla rauhassa paskalla’’ kuului vastaus vessasta. Tämän jälkeen henkilö lähti vessasta muina miehinä rehvakkaasti, jättäen kaikki todistusaineet keskelle lattiaa. Tässä kohtaa minulle valkeni, että tätä minä en ainakaan halua tulevaisuudeltani. 

Ryhdyin kokemukseni innoittamana ja rahan kiilto silmissä lukemaan markkinointikirjoja työajallani. (Toivottavasti työnantajani ei eksy tähän blogiin.) Kahden kirjan jälkeen tiesin kaiken markkinoinnista; olin ammattilainen.
Syksyllä 2023 aloitin opintoni Labticissa ymmärtäen heti kättelyssä, että enhän minä mitään mistään tiedä. Käsitykseni markkinoinnista sekä itsestäni muuttui radikaalisti ja sain vision, jota lähteä tavoittelemaan: ’’Haluan tietää markkinoinnista enemmän kuin kukaan muu.’’

No mitä minä nyt sitten opin Labticissa?

Jos lähtisin luettelemaan kaiken oppimani, lukisit tätä vielä huomennakin. Tässä kuitenkin joitakin oppeja, joita haluan nostaa esille.

  1. Markkinointi on asiakkaan ongelmien sekä tarpeiden ymmärtämistä, heidän auttamistaan ja luottamuksen rakentamista.
  2. Yrityksen menestys perustuu kilpailijoista erottautumiseen ja vahvan brändi-identiteetin luomiseen. 
  3. Markkinoinnin ensisijainen tehtävä ei ole välitön myynti, vaan kestävien ja pitkäaikaisten asiakassuhteiden rakentaminen.
  4. Markkinointi ilman kohderyhmää on kuin kirje ilman osoitetta.
  5. Tarinallistaminen on yksi voimakkaimmista markkinoinnin työkaluista.
  6. Minusta ei tule graafista suunnittelijaa. (Olen parempi sanojen kanssa, ja tarkennetaan vielä sen verran, että nimenomaan kirjoitettujen sanojen.)
  7. Markkinointi on kuin shakkia. Kaikki lähtee strategiasta, jota seuraa taktiikat, ja pelin jälkeen analysoidaan, missä meni vikaan, minkä seurauksena tapahtuu kehitys.
  8. Opiskelu ei tunnu opiskelulta, jos sinulla on palava intohimo aiheeseen.
    Haluan työskennellä markkinoinnin parissa tulevaisuudessa.

Mainitsemieni asioiden lisäksi opin erittäin paljon käytännön toteutuksesta ja erilaisten markkinointityökalujen käytöstä. Osaan luoda verkkosivuja, kirjoittaa vaikuttavia tarinoita, tehdä digimarkkinoinnin strategian, jotenkuten hakukoneoptimoida, hyödyntää tekoälyä, rakentaa brändin ja paljon muuta.

Labtic digimarkkinointitoimisto oli minulle täydellinen oppimisympäristö, koska olen aina oppinut parhaiten tekemällä käytännössä. Olen kiitollinen, että pääsin tutustumaan hienoihin ihmisiin, opin oikeasti työelämässä hyödyllisiä taitoja ja löysin tulevaisuuden kutsumukseni.

Kiitos Labtic.

Kirjoittaja Markus Virtanen opiskeli Labtic digimarkkinointitoimistossa syksyllä 2023. 


Labtic Digital Marketing Agency: Unveiling My Journey of Self-Discovery and Growth